Blessurepreventie en Trailrunning

 

Waarom is trailrunning zo'n goede trainingsmethode? Om er voor te zorgen dat je fitter loopt en met minder blessures. Wat is de ontstaansgeschiedenis van het lopen?? Hoe lopen we en vooral hoe liepen we??


Als je kijkt naar wat mensen heeft bewogen en waardoor dan is lopen/hardlopen in vroeger tijden daar een belangrijk deel van geweest.
Vroeger, en dan heb ik het over voor 1950, toen er nog weinig vervoer was en mensen in de buurt werkten, waren er niet veel keuzes om je te verplaatsen. Een fiets of openbaar vervoer was wel het maximaal haalbare. Dat is pas 60 jaar geleden. Als mensen nu een boodschap doen om de hoek wordt mechanisch vervoer gepakt, zoals de auto of de E-bike. Daardoor krijg je een dusdanige bewegingsarmoede dat het lichaam op geen enkele manier meer getraind wordt. Het lichaam is er om te bewegen. Want het kan niet zo zijn dat de evolutie zo snel gaat dat dit is ingesteld op
stilzitten. Kijk maar naar al het overgewicht en alle blessures die daardoor ontstaan.

Wat heeft dit allemaal met Trailrunning te maken??
Trailrunning is de oerverplaatsing van de mens. Toen er voor 1800 nog weinig verharde wegen waren, kon je alleen het pad of zand/puinweg nemen door het bos of over de heide als je ergens naar toe wilde. En dat zat vol kuilen en gaten. Je had geen tijd om het kalm aan te doen. Slenteren was nog geen normale bewegingsvorm. Dat schijnt nu wel zo te zijn. Iedereen die geld wilde verdienen had geen tijd om te slenteren, er waren vroeger geen sociale voorzieningen.

Wat biedt trailrunning dan als blessurepreventie en training?
Als je goed kijkt naar hoe je trailrunning doet zie je het volgende. Door de ongelijkheid van het parcours worden veel voet en beenspieren getraind. Daardoor worden deze sterker en zullen beter belastbaar zijn. Kan dit maar zo?? Nee.

De gemiddelde getraindheid van lopers is niet goed genoeg. Men loopt teveel op de weg met te weinig afwisseling en met slechte rompspieren.
Hoe maak je dan de overstap naar trailrunning?? De basis is rompstabiliteit. Je moet je lichaam bewegingsveranderingen kunnen laten
opvangen. Dat is dus rug en buikspieren trainen. Dit doe je door kracht en flexibiliteitoefeningen te doen b.v. Pilates en Yoga oefeningen. Als de stabiliteit van de romp goed is kun je op ongelijke ondergrond gaan trainen. Door de ongelijkheid in ondergrond vind er een continue correctie plaats van de bewegingen. Daarvoor heb je soepele schoenen nodig die minimaal ondersteunen maar wel bescherming geven. Op zacht zand heeft het geen zin om een correctie in je schoen te hebben. Je zakt dan toch weg zoals je voet wil. Je voeten, enkels, knieën, heupen en rug moeten die bewegingsveranderingen op kunnen vangen, daarvoor is een goede trainingsopbouw nodig. De huidige mens kan dat niet zomaar meer. Er wordt te veel te weinig bewogen. Geef prioriteit aan je lijf, dan kun je daar veel plezier aan beleven. Allerlei correcties zijn dan niet meer nodig en dat scheelt een stuk in de gezondheidskosten van de maatschappij. Er moet getraind worden om alles te versterken, het totale plaatje moet kloppen. Ik loop meer dan 40 jaar hard en heb veel gecrosst en in het bos gelopen. Daardoor heb ik geen of weinig blessures. In het bos loop en zoek ik naar veel variatie in ondergrond. Ik geef vanaf 1977 looptraining en heb de afgelopen jaren 3x de Transalpinerun (300km met 17000 hoogtemeters in 8 dagen) en 1x de Salomon4trails uitgelopen.

De Veluwezoomtrail is een initiatief van mij www.veluwezoomtrail.nl

Copyright by Jan Strijker - Alle rechten voorbehouden - Designed by BC Webdesign